Naslovna stranica Pet, 22.6.2018.
 
Misna čitanja
Katolički kalendar
Recept tjedna
Korisni linkovi
Program uživo
Arhiv emisija
Postani prijatelj
 
Raspored programa:
 
Ponedjeljak
Utorak
Srijeda
Četvrtak
Petak
Subota
Nedjelja
 
Sacro ritam 1000
u četvrtak 19. travnja 1000-to izdanje emisije sacro ritam. Detalji uskoro!
Detaljan pregled članka
 
Kontakt:
Hrvatski Katolički Radio
Voćarska c. 106,
10000 Zagreb
tel:  (+385) 01 460 99 99
pgm: (+385) 01 460 99 88
fax: (+385) 01 460 99 77
web: www.hkr.hr
e-mail: hkr@hkr.hr
Vjerski program:
vjerski@hkr.hr
Informativni program:
info@hkr.hr
Kulturni program:
kultura@hkr.hr
Glazbena redakcija:
glazbena@hkr.hr
Dječji program:
djeca@hkr.hr
Sustav "Prijatelji":
prijatelji@hkr.hr
Voditelji:
voditelji@hkr.hr
Tehnika:
tehnika@hkr.hr
 
Za emisije koje ste propustili poslušati, a nisu dostupne na stranici arhiva emisija, upit pošaljite na e-mail: nazahtjev@hkr.hr
 
Misna čitanja Arhiva članaka
 
Ponedjeljak, 28. svibnja 2018.
[ 28.5.2018. ]

Pripremio: mons. Marinko Mlakić ČITANJA:
1 Pt 1,3-9
Ps 111
Mk 10,17-27

'Učitelju dobri, što mi je činiti da baštinim život vječni?' Ovo pitanje Isusu je postavio bogati mladić. On je pun zanosa, pun snažne želje da svoj život potpuno osmisli. Još od svoje mladosti veli da se trudio izvršavati sav zakon. Isusova prva reakcija može se shvatiti pomalo ironično. 'Što me zoveš dobrim?... Znaš zapovijedi.'

Vjerujem da je to bila poruka pismoznancima i farizejima među publikom. Isus hoće ukazati na nedostatnost zakona, koji ne može sam po sebi čovjeka učiniti zadovoljnim i osmišljenim. Puko izvršavanje pravila ne ispunjava čovjeka iznutra, bez obzira koliko bilo nadahnuto iskrenim idealizmom i pobožnošću. Ostavlja ga nedorečenim i nesigurnim. A samom Bogu nije namjera učiniti nas svojim poslušnicima ili čak robovima njegova zakona. Ne želi nas zakonima sputavati, disciplinirati i 'trenirati' našu vjernost.

Mnogi Isusovi sugovornici, a među njima posebno oni koji su se na različite načine trudili oko duhovnog života (farizeji, pismoznanci, svećenici, saduceji i sl.) teško su prihvaćali Isusovu drugačiju sliku Boga. Isusov Bog čovjeka nadasve voli – ljubi. On ga želi iznutra osloboditi. Čovjeku beskrajno oprašta i hoće ga učiniti novim, vječnim stvorenjem. On je više Otac bogat milosrđem, a manje sudac. Njihova pak slika o Bogu bila je kruta, previše zakonska, suha, bez srca i topline. Njihova religioznost bila je religioznost discipline, straha, sitničava i lako se pretvarala u formalizam, a onda i dvoličnost.

Čini se da je to zabluda u koju upadaju ljudi svih epoha i kultura. Na odnos čovjeka i Boga gleda se kao na odnos takmacâ koji se u svom natjecanju međusobno ugrožavaju i poništavaju. Što se više afirmira jedan, to se drugi ograničava. Ovakvo poimanje Boga posebno se prepoznaje u različitim tradicionalnim i suvremenim kritikama religije. Isto tako se dâ veoma jasno iščitati danas u javnom mentalitetu, u tretiranju Crkve i crkvenih stavova u javnosti, napose u govoru o ljudskom životu, dostojanstvu čovjeka, pravima i dužnostima osobe. Kao da su Bog, vjera i Crkva konkurencija i zapreka čovjekovoj slobodi?!

Međutim, takav odnos prema Bogu prisutan je veoma često i u mentalitetu vjernika. Cjepidlačenje na području provedbe crkvenih normi, vrlo maštovite i ponekad duhovite dosjetke kojima se relativiziraju evanđeoski zahtjevi za savršenošću, opravdavanje kompromitizma prilagođavanjem okolnostima i zahtjevima vremena, površnost, formalizam, polovičnost sve su to pojave od kojih se, na žalost, često boluje u zajednicama vjernika, kako onih u svijetu, tako i onih posvećenih. Kod mnogih je gotovo kultni status dobila rečenica: 'Ja sam vjernik, ali ne pretjerujem!' a kojom se tako jednostavno odbacuje zahtjevnost vjere i opravdava moralni kompromitizam.

Međutim, veoma je vidljivo kako se čovjek 'oslobađanjem' od Boga 'oslobađa' samoga sebe, tj. gubi svoj identitet. Bez Boga čovjek je sve manje čovjek i čovječan. Jer samo Bog ga može učiniti i čovjekom i čovječnim. Zato je sljedeća rečenica ključna za razumijevanje cijele zgode. Kada je mladić iskazao svoje nezadovoljstvo dosadašnjim, a bio je i dobar i bogat, Isus ga ''pogleda, zavoli ga i rekne mu: 'Jedno ti nedostaje! Idi i što imaš, prodaj i podaj siromasima pa ćeš imati blago na nebu. A onda dođi i idi za mnom.'' Iz ljubavi ga dakle poziva na prodaju bogatstva i na nasljedovanje.

Mladić je, znamo to dobro, otišao smrknut i žalostan jer se nije mogao odreći svoga imetka. A onda Isusova izjava da će lakše deva kroz uši iglene nego li bogataš u kraljevstvo nebesko, dođe nekako kao dodavanje 'soli na ranu'. Ne tješi niti objašnjenje da se ovdje nije mislilo doslovno na iglene uši, već na mala uska gradska vrata za nuždu, koja su se zbog svojih dimenzija nazivala 'iglene ušice'.

Isus poziva na veoma zahtjevan put. To je put odricanja, put protivan udovoljavanju ljudskim nagonima, protivan oslanjanju na prolazne vrijednosti. To je put unutarnjeg oslobađanja kako bi čovjek bio temeljno usmjeren na svoju vječnu predodređenost.

U svakom od nas čuči silna želja da budem savršen i ništa, baš ništa na ovome svijetu, nikakvo bogatstvo, nikakav zakon, nikakva usiljena i kompromisna religioznost, neće me učiniti dovoljno osmišljenim i radosnim sve dotle dok se sam iznutra ne počnem oslobađati po uzoru na samoga Krista. Sve drugo ne samo da me neće približavati k Bogu, već će me dodatno frustrirati, povećavajući u meni 'žalost i smrknutost' s kojom se mladić udaljio od Isusa.

Samo slobodan čovjek može ući u zajedništvo s Bogom, u Kraljevstvo nebesko. A Božji pozivi na odricanje i žrtvu nisu nikakva uskrata životne radosti. Naprotiv, znakovi su to Božje ljubavi u kojoj nas želi osloboditi za savršenstvo.

Zato, dragi brate i draga sestro, kad god se nađeš pred teškim zahtjevima koje pred tebe stavlja Isus – Bog, kad god doživiš da On traži više, da traži sve, to nije zato da te zarobi, već naprotiv: to je za to što te On u tom trenutku poglêda, što te je zavolio, što u tebi vidi onu iskonsku želju za savršenstvom, za puninom života, koju nam je svima upravo On od sebe darovao i želi nas dovesti do nje.

 
[ 22.6.2018. ] Petak, 22. lipnja 2018.
[ 21.6.2018. ] Četvrtak, 21. lipnja 2018.
[ 20.6.2018. ] Srijeda, 20. lipnja 2018.
[ 19.6.2018. ] Utorak, 19. lipnja 2018.
[ 18.6.2018. ] Ponedjeljak, 18. lipnja 2018.
[ 17.6.2018. ] Nedjelja, 17. lipnja 2018.
[ 16.6.2018. ] Subota, 16. lipnja 2018.
[ 15.6.2018. ] Petak, 15. lipnja 2018.
[ 14.6.2018. ] Četvrtak, 14. lipnja 2018.
[ 13.6.2018. ] Srijeda, 13. lipnja 2018.
[ 12.6.2018. ] Utorak, 12. lipnja 2018.
[ 11.6.2018. ] Ponedjeljak, 11. lipnja 2018.
[ 10.6.2018. ] Nedjelja, 10. lipnja 2018.
[ 9.6.2018. ] Subota, 9. lipnja 2018.
[ 8.6.2018. ] Petak, 8. lipnja 2018.
[ 7.6.2018. ] Četvrtak, 7. lipnja 2018.
[ 6.6.2018. ] Srijeda, 6. lipnja 2018.
[ 5.6.2018. ] Utorak, 5. lipnja 2018.
[ 4.6.2018. ] Ponedjeljak, 4. lipnja 2018.
[ 3.6.2018. ] Nedjelja, 3. lipnja 2018.
 
 
Sveti biskupi Paulin i Ivan Fisher
Biti svet znači životom svjedočiti za Krista. Učinila su to i dvojica biskupa kojih se danas sjećamo.
Detaljan pregled članka
 
Bog te vidio!
Autor: don Ante Mateljan
Detaljan pregled članka

Na web stranicama HKR-a najčeše
čitam vijesti
preslušavam program iz Arhiva
pretražujem raspored programa
slušam program "uživo"
čitam najave emisija
tražim kontakt informacije
Pregled statistike ankete